Żabka Polska rozwija się w sposób zrównoważony i odpowiedzialny. Jesteśmy świadomi naszych zobowiązań wobec środowiska naturalnego, pracowników i franczyzobiorców oraz społeczności, w ramach których funkcjonują nasze sklepy.

Jako wiodąca sieć sklepów spożywczych, działająca w segmencie convenience, Żabka dba o wygodne i szybkie zaspokojenie codziennych potrzeb swoich klientów. Chcemy, by nasze sklepy były dobrymi sąsiadami milionów Polaków. Istotną rolę w budowaniu bliskich, sąsiedzkich relacji odgrywają Franczyzobiorcy. Dlatego to oni często bezpośrednio uczestniczą w projektach społecznych Żabki.

Obszary strategii CSR Żabka Polska

CSR - Ochrona środowiska Ochrona środowiska

Odpowiedzialność dziś = lepsze jutro

W Żabce uważamy, że nie można myśleć doraźnie jedynie o tym, co jest tu i teraz. Myślenie o wspólnym jutrze wymaga podjęcia konkretnych działań już dziś, dlatego każdego dnia troszczymy się o dobrostan środowiska naturalnego i lokalnych społeczności. Wierzymy, że suma wielu małych kroków, ale podejmowanych sukcesywnie i w sposób ciągły, ma ogromne znaczenie. W poczuciu odpowiedzialności za naszą planetę wraz z rozwojem firmy zmieniamy nasz wpływ na otoczenie bliższe i dalsze. W ten proces włączamy naszych franczyzobiorców, pracowników i klientów. Ekologia jest elementem DNA firmy, wpisanym w podstawy naszej działalności. Inicjatywy, które podejmujemy, koncentrują się wokół kluczowych obszarów istotnych dla ochrony środowiska naturalnego, na które mamy wpływ. Są nimi m.in.:

Zielona energia

Zielona energia

Przyszłość zaczyna się dziś – największy zielony remodeling

„To jest mały krok dla człowieka, ale wielki skok dla ludzkości” – powiedział przeszło 50 lat temu Neil Armstrong, amerykański astronauta, gdy jako pierwszy człowiek w historii stawiał stopę na Księżycu. Żabka chce być prekursorem zmian i jako pierwsza z nielicznych w Europie i na świecie testuje innowacyjne rozwiązania, które zmieniają dotychczas znane wyobrażenia o handlu i funkcjonowaniu sklepów spożywczych.

W 2020 r. Żabka zakończyła proces największego w Europie remodelingu swojego formatu, dzięki któremu stała się jeszcze bardziej przyjazna środowisku. To był początek wielkiej transformacji, którą kontynuujemy. Na efekt prośrodowiskowy składają się:

zielona-energia-energooszczedne-urzadzenia.png
zielona-energia-ekologiczne-czynniki-chlodnicze.png
zielona-energia-energooszczedne-oswietlenie.png
zielona-energia-20-tys-perlatorow.png
zielona-energia-inteligentne-czujniki-ruchu.png

Efekty remodelingu:

Oszczędność emisji CO₂ na poziomie 120 tys. ton ekwiwalentu CO₂.
To tyle, ile pochłaniają drzewa w Wielkopolskim Parku Narodowym przez 4 lata!
Dzięki zainstalowanym we wszystkich ponad 6800 sklepach, 7 centrach logistycznych i centrali firmy 20 tys. perlatorów
ograniczono zużycie wody o 50%.
Wymiana urządzeń chłodniczych i oświetlenia na bardziej energooszczędne
pozwoliło na zmniejszenie zużycia prądu o 6%.

Pierwszy sklep zasilany w 100% zieloną energią

W Żabce przy ul. Lewandów 46H w Warszawie pokazujemy, jak proekologiczne rozwiązania stosować w handlu. Naszpikowany innowacjami sklep stanowi swoiste laboratorium. Testujemy w nim pionierskie w skali światowej rozwiązania w obszarach zielonej energii i transportu, czystego powietrza i gospodarki w obiegu zamkniętym. Dzięki nim zmniejszymy nasz wpływ na środowisko naturalne, podarujemy drugie życie odpadom i zredukujemy ślad węglowy.

Fotowoltaika i wykorzystanie technologii kropek kwantowych, podłoga kinetyczna zamieniająca kroki w energię, kostka antysmogowa uzupełniona zieloną ścianą z roślin, pochłaniającą kurz i smog – to tylko niektóre z innowacyjnych rozwiązań, jakie zostały zastosowane w Żabce na warszawskiej Białołęce. Przed sklepem znajduje się także EKOmat oraz stacja ładowania aut elektrycznych – każdy klient może zatem włączyć się do zmian sprzyjających ochronie środowiska.

Zobacz film, dołącz do teamu eko i już dziś odwiedź warszawską Żabkę!

Zobacz film

 

 

Rozwiązania eko, które się sprawdzają! Zobacz ich efekty:

Taka sama ilość energii ze słońca zostawia około
Taka sama ilość energii ze słońca zostawia około
razy mniejszy ślad węglowy niż prąd z paliw kopalnych.
Sklep w ciągu miesiąca redukuje emisję CO₂
Sklep w ciągu miesiąca redukuje emisję CO₂
o tyle, ile pochłania łącznie 300 drzew w tym samym czasie.
klientów uważa, że sklep ten wyznacza trendy.
klientów poleca ten sklep swojej rodzinie/znajomym.
Zielony transport

Zielony transport

Logistyka wspomagana technologią

Przykładamy wielką wagę do odpowiedniej organizacji i zarządzania, przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań w dwóch kluczowych i dopełniających się procesach, jakimi są transport i logistyka. Stawiamy na nowoczesną logistykę miejską opierającą się na idei Smart & Green City.

Jak działa nasz transport? Korzystamy z systemu zarządzania TMS – Transport Management System, który zapewnia pełną optymalizację transportu na każdym odcinku łańcucha logistycznego. Obejmuje on wszystkie etapy dystrybucji towarów aż po finalną dostawę do konkretnej placówki. Zarządzanie transportem na bazie TMS przyczynia się m.in. do lepszego planowania trasy oraz zwiększenia wypełnienia naczep.

Zielona flota

Z myślą o odciążeniu miast i ich mieszkańców od szkodliwego wpływu smogu i hałasu, testujemy dwa w pełni elektryczne, zeroemisyjne e-Craftery. Testy odbywają się w Poznaniu i Warszawie. Partnerem projektu jest Volkswagen Samochody Użytkowe.

Zainwestowaliśmy także we własne stacje ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych w Nadarzynie i Plewiskach. Estymowany roczny przebieg e-Crafterów Żabka wynosi 45 tys. „zielonych” kilometrów.

Zobacz film

 

 

Drugie życie (gospodarka cyrkularna)

Drugie życie (gospodarka cyrkularna)


Ekoprojektowanie

Z myślą o planecie Żabka postanowiła przedefiniować całkowicie myślenie o nowych produktach i usługach i wdrożyć tzw. ekoprojektowanie. Podejmując decyzje biznesowe, już na etapie tworzenia produktów czy usług, priorytetem są dla nas rozwiązania przyjazne dla środowiska. Dbając o zasoby naturalne Ziemi w pierwszej kolejności ograniczamy ilość wytwarzanych odpadów oraz minimalizujemy zużycie tzw. surowców pierwotnych. Stosujemy model gospodarki cyrkularnej – nasze surowce pozostają w obiegu zamkniętym, są wykorzystywane ponownie, zmniejszając ilość odpadów. Zachęcamy naszych klientów i franczyzobiorców do włączania się w ten proces, promując ideę „zero waste”.

Butelki 100% z recyklingu

Szanujemy zasoby naszej planety, dlatego wprowadzamy opakowania nadające się do dalszego recyklingu oraz wykorzystujemy jak najwięcej materiałów pochodzących z recyklingu. Butelki marek własnych Żabka – Foodini, Wycisk, Od Nowa i shoty S! pochodzą w 100% z recyklingu. Dzięki temu nasze opakowanie mają o 33% niższy ślad węglowy niż analogiczna butelka pochodząca z tworzyw sztucznych ze źródeł pierwotnych.

packshots.jpg packshots.jpg

Identyfikacja - segregacja

img-segregacja.jpg
icons-segregacja.jpg

Stawiamy na prostotę! Kolorowe grafiki na opakowaniach pomagają w lepszej segregacji odpadów. Dzięki oznaczeniom wiadomo, do którego kosza powinno trafić zużyte opakowanie. Promujemy w ten sposób idee gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) i popularyzujemy recykling, dający opakowaniom drugie życie!

Wyniki badań:

klientów Żabki twierdzi, że te oznaczenia ułatwiają segregację
klientów twierdzi, że takie oznaczenia powinny być umieszczone na wszystkich produktach, nie tylko marki własnej – a także we wszystkich sklepach.

Zamykamy obieg plastiku dla wody Od Nowa

Sieć Żabka, jako pierwsza firma w Polsce, zachęca klientów i franczyzobiorców do zbiórki plastikowych butelek i darowania opakowaniom drugiego życia, wdrażając rozwiązania zgodne z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla marki własnej. Akcja jest prowadzona w 30 warszawskich sklepach. W placówkach tych stoją specjalne kosze, do których warszawiacy, przy okazji zakupów, mogą wrzucić przyniesione opakowania po napojach i otrzymać nagrodę w postaci 10 żappsów. Z zebranych opakowań powstają butelki wody mineralnej marki własnej OD NOWA.

 

Jak to działa? Zebrany w sklepach Żabka surowiec trafia do sortowni Lekaro. Z Lekaro surowiec jest transportowany do zakładu PET Recycling Team w Radomsku, należącego do grupy ALPLA. Tam jest przetwarzany na granulat, z którego w jednej ze swoich fabryk w Polsce firma ALPLA, producent opakowań z tworzyw sztucznych, wytwarza preformy butelek. Następnie preformy trafiają do producenta wody mineralnej OD NOWA, czyli firmy Cechini. Z zebranych i przetworzonych butelek powstaną nowe, które mają o 33% mniejszy od tradycyjnego opakowania ślad węglowy. System pozwala na podarowanie zużytym opakowaniom drugiego życia i domknięcie w ten sposób obiegu butelek PET po napojach. Dzięki temu rozwiązaniu mniej plastiku trafia na wysypiska.

 

Zobacz film

 

EKOmaty – Żabka i Żywiec Zdrój wspólnie na rzecz środowiska

EKOmaty to innowacyjne rozwiązanie, które w obszarze ekologii wdraża sieć Żabka razem z firmą Żywiec Zdrój. Klienci, którzy oddadzą plastikowe i metalowe opakowania po napojach do EKOmatów umieszczonych przy sklepach Żabka, mogą liczyć na dodatkowe punkty lojalnościowe w aplikacji żappka. Za każde wrzucone opakowanie otrzymają 10 żappsów. Cieszymy się, że naszymi działaniami inspirujemy innych do podejmowania drobnych, ale ważnych kroków na rzecz ochrony środowiska. Takie rozwiązania, jak powstałe we współpracy z siecią Żabka EKOmaty, pozwalają na efektywniejszy recykling butelek PET, jak również na budowanie dobrych, prośrodowiskowych nawyków. Wpisują się one w program „Odkryj wielkie znaczenie małych kroków”, w którym Żabka wraz ze swoimi pracownikami i franczyzobiorcami popularyzuje wiedzę, jak poprzez codzienne działania wpływać na ochronę środowiska naturalnego.

„Naturalnie razem” – zbieramy surowce wtórne

Żabka wspólnie z franczyzobiorcami zbiera także surowce wtórne. Udział w programie „Naturalnie razem” jest dobrowolny, do projektu dołączyło już ponad 4 tys. sklepów. W jego ramach Żabka, kilka razy w tygodniu, odbiera od franczyzobiorców folię i makulaturę. Następnie pozyskane surowce wtórne trafiają do przetworzenia. W 2020 roku zebrano 12 000 ton surowców, tj. o 50% więcej niż w latach poprzednich.

logo-zabka-naturalnie-razem.png
Nie marnujemy żywności, pomagamy innym

Nie marnujemy żywności, pomagamy innym


System kodów GS1 – przeciwdziałanie marnowaniu żywności

Naszym największym wyzwaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i najwyższej jakości sprzedawanej żywności oraz zapobieganie jej marnowaniu. W tym celu jako jedna z pierwszych sieci handlowych Żabka wprowadziła innowacyjny system specjalnych kodów kreskowych GS1. Kody ułatwiają nam jeszcze lepszą identyfikację i zarządzanie logistyką produktów szybko rotujących, co minimalizuje straty żywności. Etykieta GS1 to uniwersalny nośnik informacji w łańcuchu dostaw, w którym wszyscy uczestnicy procesu (producent, przewoźnik, dystrybutor, detalista) porozumiewają się wspólnym językiem. Zawiera on takie informacje, jak m.in. zawartość przesyłki, waga, ilość, czy data przydatności do spożycia lub data produkcji. Kody ułatwiają dalszą dystrybucję i zarządzanie na poziomie sklepu. Dzięki kodom GS1 nasi franczyzobiorcy mogą sprawniej nadzorować sprzedaż produktów z krótkim terminem ważności, co pozwala istotnie przeciwdziałać marnowaniu żywności.

Dzielimy się z potrzebującymi

Wierzymy, że jako duża sieć handlowa powinniśmy włączać się w edukację i wyrabiać w konsumentach racjonalne nawyki zakupowe, a także dzielić się nadwyżkami z potrzebującymi. Nasze działania związane z walką z marnowaniem żywności są wielowymiarowe. Z jednej strony, zgodnie z filozofią formatu convenience, promujemy małe, ale częste zakupy. Taki model pomaga klientom pozytywnie ograniczać się do tego, co jest im naprawdę potrzebne, bez robienia zbędnych zapasów. Wspieramy ich w takim podejściu, wprowadzając opakowania produktów w przemyślanej wielkości. W naszych sklepach tworzymy także specjalne półki przeznaczone na artykuły z kończącym się terminem ważności.

foto-foodsharing.png
logo-2.jpg

Współpracujemy m.in. z  oddziałami Fundacji Caritas i Federacją Polskich Banków Żywności w celu przekazywania jedzenia. W 2020 roku łącznie przekazaliśmy na rzecz placówek tych organizacji żywność o wartości blisko 6 mln. zł. Z oddziałów Caritasu i Banków Żywności artykuły spożywcze trafiają do społeczności lokalnych poprzez różne placówki, w tym jadłodajnie, świetlice socjoterapeutyczne, schroniska dla bezdomnych.

Żabka we współpracy ze Spiżarnią Caritas przygotowała kampanię edukacyjno-informacyjną w zakresie racjonalnego gospodarowania żywnością oraz przeciwdziałania jej marnowaniu. Mówimy o tym, jak planować zakupy, czytać etykiety, przechowywać jedzenie i być kreatywnym w kuchni. Akcja prowadzona była w okresie świąteczno-noworocznym i dotyczyła pracowników centrali i wszystkich centrów logistycznych oraz wybranych sklepów Żabka.

 

 

Żabka Zielona z natury - podsumowanie

Przyszłość zaczyna się dziś. W myśl tej sentencji Żabka każdego dnia troszczy się o ochronę środowiska naturalnego. Życie przyszłych pokoleń zależy od nas samych. Dlatego zmieniamy nasze sklepy, zachęcając do działań pro-środowiskowych w codziennym życiu także naszych pracowników, klientów, franczyzobiorców oraz pozostałych interesariuszy. Żabka została wyróżniona tytułem „Ekologiczna firma 2020 roku” i nagrodą Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych (PSIK 2020) w kategorii Zielonej Spółki Portfelowej za działania w obszarze ochrony środowiska i ekologii.

nagrody_20210223.jpg nagrody_20210223.jpg
CSR - Rozwój osobisty Rozwój osobisty, edukacja i przedsiębiorczość
CSR - Lokalna społeczność Wsparcie lokalnych społeczności
CSR - Żywność Odpowiedzialna sprzedaż żywności
CSR - Zdrowie Zdrowie i aktywny styl życia

Raport Społecznej Odpowiedzialności biznesu Żabka Polska sp. z o. o. za rok 2019

W Żabce realizację strategicznych priorytetów łączymy ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Odpowiedzialny rozwój oznacza dla nas z jednej strony minimalizowanie wpływu na środowisko naturalne, nade wszystko jednak prowadzenie działalności w sposób etyczny, z poszanowaniem prawa i drugiego człowieka.

 

Raport „Blisko i odpowiedzialnie” kompleksowo podsumowuje nasze działania w obszarze CSR w 2019 roku. Raportując dane dotyczące naszego wpływu na środowisko naturalne, naszej odpowiedzialności społecznej oraz naszego ładu korporacyjnego realizujemy jedną z naszych głównych wartości, jaką jest otwartość i związana z nią transparentność. Raport przygotowany został wg uznanego na świecie standardu raportowania GRI.

 

 

Raport w wersji polskiej

Raport w wersji angielskiej

Żabka w dobie pandemii COVID-19 – Raport podjętych działań w pierwszej połowie 2020r.

Nasza odpowiedzialność za lokalne społeczności, a także za franczyzobiorców, pracowników i współpracowników, w sposób szczególny realizowana była w roku 2020. W marcu wszyscy stanęliśmy w obliczu kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa Sars-Cov-2. Reakcja Żabki była błyskawiczna. Przez wiele tygodni epidemii zrobiliśmy wiele, by naszym klientom oraz franczyzobiorcom i pracownikom ułatwić codzienne funkcjonowanie i dać poczucie bezpieczeństwa. Nasze działania w obliczu pandemii opisaliśmy w publikacji: „Odpowiedzialnie i bezpiecznie – Żabka blisko ludzi w dobie pandemii 2020”.

 

Zapraszamy do lektury!

 

 

Raport w wersji polskiej

Raport w wersji angielskiej

Nasza społeczna odpowiedzialność

Zobacz film