Seniorzy w Żabce udowadniają, że przedsiębiorczość nie zna wieku
Międzynarodowy Dzień Osób Starszych obchodzimy 1 października. To święto, które co roku przypomina o roli i aktywności seniorów w życiu społecznym oraz zawodowym. Coraz częściej osoby po 60. roku życia...

Seniorzy w Żabce udowadniają, że przedsiębiorczość nie zna wieku
Międzynarodowy Dzień Osób Starszych obchodzimy 1 października. To święto, które co roku przypomina o roli i aktywności seniorów w życiu społecznym oraz zawodowym. Coraz częściej osoby po 60. roku życia nie rezygnują z pracy, lecz realizują się w biznesie. W grupie osób w wieku 60–89 lat aktywni zawodowo stanowią 15,4%[1]. W sieci Żabka działa liczne grono przedsiębiorców, którzy udowadniają, że determinacja, wiedza i chęć działania nie mają metryki.
Według danych Eurostatu osoby powyżej 65. roku życia, które pozostają aktywne zawodowo, najczęściej znajdują zatrudnienie w handlu hurtowym i detalicznym (15,3%), następnie w sektorze rolnictwa, leśnictwa i rybactwa (11,8%), a także w działalności profesjonalnej, naukowej
i technicznej (11,1%)[2]. Coraz większy udział seniorów widoczny jest także w obszarze przedsiębiorczości, a wielu z nich prowadzi własne firmy, w tym sklepy franczyzowe.
Historie franczyzobiorców seniorów
Elżbieta Jabłońska z Białegostoku z Żabką związana jest od 2005 roku. Wcześniej prowadziła sklep spożywczy i pracowała na stanowiskach kierowniczych w różnych firmach. Po poważnym wypadku samochodowym zdecydowała się na zmianę zawodowej ścieżki i rozpoczęcie własnej działalności.
– Żabka była dla mnie szansą na nowy start po trudnych doświadczeniach. Dziś mam satysfakcję z prowadzenia sklepu i kontaktu z klientami. W wolnych chwilach zajmuję się własną działką i uprawą czerwonych róż, które ubóstwiam – mówi Elżbieta Jabłońska, 64-letnia franczyzobiorczyni Żabki.
Przenosząc się do zachodniej części Polski, klienci mogą trafić do przemiłej Barbary Kozłowskiej z Gorzowa Wielkopolskiego, która otworzyła swój sklep w 2006 roku. Wcześniej pracowała jako kasjerka, a następnie rozpoczęła własną działalność pod szyldem Żabki.
– Praca to moja pasja. Jestem pracowita z natury, a prowadzenie sklepu daje mi ogromną satysfakcję i energię. Po pracy lubię spędzać czas z rodziną – podkreśla Barbara Kozłowska, 59-letnia franczyzobiorczyni Żabki.
A jeśli spojrzeć na mapę Polski w jej środek, znajdziemy tam Konin, miasto, w którym od 2005 roku sklep prowadzi Jan Cegielski. Jego droga zawodowa była niezwykle różnorodna: zaczynał w handlu artykułami spożywczymi, później zarządzał magazynami meblowymi i gospodarstwa domowego, pracował jako BHP-owiec oraz rewident zakładowy. Dopiero franczyza dała mu przestrzeń do stworzenia czegoś własnego.
– Zawsze ciągnęło mnie do handlu, dlatego wybór Żabki był naturalny. Prowadzenie sklepu daje mi poczucie swobody i wciąż uczy nowych rzeczy. Poza biznesem pasjonują mnie podróże, szczególnie do Grecji i Chorwacji, gdzie mogę łączyć odpoczynek z odkrywaniem nowych miejsc – opowiada Jan Cegielski, 71-letni franczyzobiorca z Konina.
Seniorzy a aktywność zawodowa w Polsce
Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że w ciągu ostatnich ośmiu lat liczba pracujących emerytów wzrosła w Polsce o blisko 50%. Na koniec 2023 roku było ich już 854 tys., z czego większość stanowiły kobiety (57,8%). Średni wiek aktywnego zawodowo emeryta wyniósł 67,3 roku, dokładnie 68,9 dla mężczyzn i 66,1 dla kobiet[3].
Według danych z września 2025 r. w Żabce 14% franczyzobiorców ma ponad 50 lat. Ich historie dowodzą, że doświadczenie i dojrzałość są atutem w prowadzeniu własnego biznesu. Seniorzy w sieci nie tylko skutecznie zarządzają sklepami, lecz także dzielą się wiedzą z młodszymi przedsiębiorcami i angażują w życie lokalnych społeczności.
Franczyza dla przedsiębiorczych
Franczyzowy model biznesu jest dla wielu osób po 50. roku życia dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem, opartym na współpracy ze sprawdzonym partnerem, który od samego początku oferuje szerokie wsparcie. W przypadku Żabki przedsiębiorcy mogą liczyć m.in. na gotowy – wyposażony i zatowarowany – sklep, bezpłatne szkolenia z różnych obszarów, w tym zarządzania kadrą, finansami, IT czy sprzedażą, a także na zaplecze logistyczne i marketingowe. Sieć zapewnia też nowoczesne rozwiązania technologiczne, ubezpieczenie „Polisę na biznes” i opiekę dedykowanych partnerów ds. sprzedaży.
Dodatkowo seniorzy mogą rozwijać swoje kompetencje dzięki programowi „Aktywni 50+”, dostępnemu na portalu StudiumPrzedsiębiorczości.pl, który wspiera osoby po 50. roku życia w rozwoju zawodowym, zakładaniu własnego biznesu i budowaniu marki osobistej.
Więcej informacji: www.zabka.pl/franczyza
[1] GUS (2024). Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2023 r.
[2] Eurostat (2023). Labour Force Survey (EU-LFS) – Database. European Commission
[3] PARP (2024). Raport „Pracujący emeryci i osoby w wieku okołoemerytalnym”