Jak otworzyć sklep spożywczy – krok po kroku do własnego biznesu
Zastanawiasz się nad tym, by rozpocząć własną działalność gospodarczą, zostać szefem i samodzielnie ustalać zakres pracy? Jeśli tak, rozważ prowadzenie sklepu stacjonarnego z produktami spożywczymi. Dlaczego właśnie taki biznes powinien cię zainteresować? Jest to stosunkowo proste i zyskowne przedsięwzięcie, a dostępne na rynku rozwiązania sprawiają, że próg wejścia jest naprawdę niski. Poznaj najważniejsze informacje, jak otworzyć sklep spożywczy.
Spis treści:
- Ile potrzeba pieniędzy na otwarcie sklepu spożywczego?
- Ile zarabia właściciel sklepu spożywczego?
- Ile zarabia mały sklep spożywczy?
Wyzwania w otwieraniu sklepu spożywczego
Jeżeli myślisz nad otwarciem sklepu spożywczego, z pewnością zadajesz sobie pytanie, na jakie trudności możesz natrafić? Zdecydowanie największą przeszkodą będzie znalezienie odpowiedniej lokalizacji sklepu. Od konkretnego miejsca zależeć będzie nie tylko czynsz, ale też dostęp do klientów. Z jednej strony mały sklep spożywczy na wsi może nie osiągnąć takiej rentowności jak ten w centrum większego miasta. Z drugiej strony opłaty za prowadzenie punktu na wsi będą z całą pewnością niższe, będziesz mieć też mniejszą konkurencję.
Kolejną kwestią, którą musisz wziąć pod uwagę, jest konieczność zadbania o wiele formalności i pozwoleń. Najważniejsze to:
- wybór formy prawnej, zgłoszenie w CEIDG lub KRS, uzyskanie numeru NIP i REGON,
- rejestracja jako płatnik podatku VAT (opcjonalnie) i zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych,
- w przypadku planowanej sprzedaży napojów alkoholowych konieczne jest uzyskanie odpowiednich koncesji.
wybór dostawców, negocjacja umów i organizacja systemu magazynowania. W tym wypadku przepisy są jednoznaczne i wszystkie sprawy formalne muszą zostać spełnione, zanim sprzedasz pierwszą rzecz – inaczej mogą cię czekać poważne problemy prawne. Musisz więc być skrupulatnym i cierpliwym.
Kolejnym wyzwaniem w przedsięwzięciu, jakim jest założenie sklepu, to jego sfinansowanie. Ile kosztuje otwarcie sklepu spożywczego i jakie wydatki trzeba wziąć pod uwagę? Każda działalność gospodarcza wymaga zainwestowania pewnej kwoty pieniędzy na start. W przypadku punktu z artykułami spożywczymi liczyć się musisz z wydatkami na:
- zakup lub wynajem lokalu,
- pozyskanie licencji, koncesji,
- wyposażenie i zatowarowanie sklepu.
Oczywiście nie da się precyzyjnie określić, jaką kwotę należy przygotować, by otworzyć własny sklep spożywczy. Zależy to od miejsca, w którym powstanie, jego wielkości, a także towaru, jaki będziesz sprzedawać. Przyjmuje się jednak, że trzeba mieć ok. 50 tysięcy złotych na start dla takiej działalności w mniejszej miejscowości i to z perspektywą, że możesz wydać jeszcze więcej.
Jak otworzyć sklep spożywczy w ramach franczyzy Żabki?
Jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć sklep spożywczy i przerażają cię sprawy formalne i organizacyjne takiego przedsięwzięcia, powinieneś pomyśleć o pozyskaniu franczyzy Żabki. Żabka to doskonale znana sieć handlowa, której sklepy spotkać można w niemal każdym mieście w Polsce. Punkty Żabki działają na zasadzie franczyzy, czyli są prowadzone przez osoby prywatne na specjalnej licencji. Kto może zostać franczyzobiorcą?
Wymagania dla potencjalnych właścicieli franczyzy nie są duże. Żabka przede wszystkim oczekuje, że będziesz przedsiębiorczy, gotowy do prowadzenia własnej działalności, a także wykażesz optymizm i pozytywne nastawienie do klientów. Oczywiście powinieneś także być w stanie kierować zespołem pracowników, przejawiać zaangażowanie oraz być zmotywowanym do pracy.
Dlaczego warto zostać franczyzobiorcą Żabki?
Z jakiego powodu franczyza Żabki jest dobrą alternatywą dla prowadzenia własnej działalności? Nawiązując współpracę z siecią handlową Żabka, większość problemów towarzyszących przy otwieraniu sklepu spożywczego po prostu przestaje istnieć. Żabka wiele pracy związanej z formalnościami wykona za ciebie, dzięki czemu możesz bardziej skupić się na prowadzeniu sklepu.
Co zyskujesz, zakładając franczyzę Żabki? Przede wszystkim otrzymasz lokal gotowy do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie musisz martwić się, gdzie będzie najlepsza jego lokalizacja, gdzie kupić produkty, a także jak zatowarować sklep spożywczy. Po podpisaniu umowy otrzymasz także materiały promocyjne i wszelkie narzędzia potrzebne do rozpoczęcia działań.
Ponadto przejdziesz również specjalny kurs przygotowawczy, na którym zdobędziesz wiele przydatnych umiejętności i wiedzę, jak efektywnie prowadzić własny sklep. Warto zauważyć, że Żabka jest popularną siecią wśród konsumentów, więc napływ klientów masz właściwie gwarantowany.
Jeśli rozważasz otwarcie franczyzy, zachęcamy wysłuchania odcinka podcastu Żabki, który może być dla ciebie inspiracją, jak spełnić swoje marzenie o zostaniu przedsiębiorcą: https://www.zabka.pl/podcast/jak-realizowac-marzenia-biznesowe-masz-to-jak-w-zabce/.
Ile kosztuje otworzenie własnej Żabki?
Prowadzenie własnego sklepu Żabka to naprawdę wiele korzyści. Nie tylko otrzymujesz gotowy do działania sklep z pełnym wyposażeniem i towarem, lecz także inwestycja nie będzie dla ciebie dużym obciążeniem finansowym. Do zostania franczyzobiorcą potrzebujesz jedynie 5 000 złotych na zakup koncesji i kasy fiskalnej, musisz też na bieżąco opłacać swój ZUS. Rzecz jasna masz wolną rękę w kwestii zatrudniania pracowników i określania ich wynagrodzenia.
FAQ:
Ile potrzeba pieniędzy na otwarcie sklepu spożywczego?
Koszt otworzenia sklepu spożywczego zależy od wielu czynników, takich jak lokalizacja, wielkość lokalu, zakres asortymentu i wystrój. W przypadku Żabki wystarczy mieć 5 000 zł wkładu własnego na start na zakup kasy fiskalnej i koncesji. Do kosztów trzeba doliczyć jeszcze ZUS i pensję pracowników.
Ile zarabia właściciel sklepu spożywczego?
Zarobki właściciela sklepu spożywczego zależą od tego, jak duży jest sklep, miejsca prowadzenia działalności, konkurencji oraz poziomu kosztów operacyjnych. W ramach franczyzy Żabki ponad 86% franczyzobiorców osiągnęło 27 000 zł lub więcej przychodu w okresie od stycznia do lipca 2024 roku.
Ile zarabia mały sklep spożywczy?
Zarobki właściciela małego sklepu spożywczego zależą od wielu rzeczy, np. kosztów prowadzenia działalności czy tego, ilu klientów codziennie robi zakupy i w jakich kwotach. Ważna bywa lokalizacja – sklepy w miejscach o dużym natężeniu ruchu, takich jak centra miast czy osiedla mogą mieć więcej potencjalnych klientów i osiągnąć wyższy przychód.